Тарас Барщовський: «Головне зараз — не розслаблятися»

Засновник компанії T.B. Fruit, одного з найбільших виробників концентрованих соків у світі, Тарас Барщовський, поділився своїми правилами бізнесу.

У своїх недавніх виступах на Agribusiness Wisdom Summit та онлайн-марафоні Big Money, Тарас Барщовський розповідав аудиторії про свої правила бізнесу та життя.

А також ділився рекомендаціями про те, як підприємцям у нинішній нелегкий карантинний час встояти перед економічною кризою та зберегти свій бізнес.

На його думку, аби пройти будь-яку кризу і рухатись далі, потрібно три умови – чіткі особисті правила, бачення вектору бізнесу на багато років вперед та любов до тієї справи, якою займаєшся.

Про все це і трохи більше, далі, сам Тарас Барщовський.

Про кризу

Головне зараз — не розслаблятися. Потрібно працювати, дивитись, що відбувається навколо, читати новини, аналізувати ситуацію, «обганяти на поворотах», приймати швидкі рішення. Не розслабляйтесь!

Бізнес — це війна. Війна не тільки у нас, але й у всіх. Тому виживуть сильніші.

Кожна криза проходить. Ваш досвід і ваша праця допоможуть пройти цю ситуацію, що як центрифуга — залишить лише тих, хто вміє боротися. Залишаються ті, хто сильніше. Не опускайте руки.

Криза не тільки для власника бізнесу, а для тих людей, що у нього працюють. І їм ще гірше. Пам’ятайте про це.

Про розвиток бізнесу в Україні

Тому, хто пройшов через відкриття бізнесу у 90-х роках, зараз точно не важко і не страшно відкривати щось нове. Можливо, потрібно пройти більше різних бюрократичних сходинок, але це не страшно. Завжди треба йти до своєї мети і не боятися того, що хтось розказує на стороні.

Я вважаю, що в Україні — непочатий край роботи та дуже багато песимістичних настроїв щодо того, що потрібно їхати в пошуку кращого життя. 60% мого бізнесу — поза межами України (в Польщі, Молдові), але ми позиціонуємо себе як українська компанія. І якщо хтось розказує, як в Польщі легко працювати, то це взагалі не так, це не правда.

Довідка:

На сьогодні компанія T.B. Fruit є провідним виробником концентрованих соків в Європі і третім у світі виробником яблучного пектину. Кожна 10-я пляшка соку у світі зроблена з фруктів і ягід, перероблених T.B. Fruit. До складу Групи входять 7 заводів з переробки фруктів і овочів у трьох країнах (Україна, Молдова, Польща), агрокультура, транспортно-логістичний, інжиніринговий бізнеси, компанія з виготовлення дерев’яних піддонів, а також власна торгова марка соків прямого віджиму Galicia.
Тарас Барщовський за жорсткий контроль власного бізнесу
Тарас Барщовський

Про мотивацію

Найкраща мотивація — це зовнішня мотивація. Відповідальність за те, що ти робиш — твій колектив, твої партнери, твоя сім’я — і план на наступний день — ось що тебе мотивує.

Про стратегію

Середній максимальний термін для стратегії — це 3 роки, максимум 5 років. Якщо хтось розказує про 20 років — я в це не вірю. І кожного року ми переглядаємо стратегію.

Про спеціалістів

Головне в бізнесі — це люди. Вони можуть як все знищити, так і все побудувати з нуля. Цінуйте і шануйте ваших людей.

Ми даємо можливість розвиватись тій людині, яка є саме людиною, а не спеціалістом. Тому що якщо це гарний спеціаліст, але не дуже добра людина, тоді він може знищити половину компанії і «заразить» інших. Людськості не навчиш, а спеціаліста можна навчити.

Про управлінців

Кожен управлінець має дружити з логікою і математикою. Також важливі знання своєї справи й свого ринку.

Так традиційно склалося, що в моїй компанії майже всі управлінці виросли, як то кажуть, «з нуля» — ули виховані в компанії. Можливо, в мене не сучасний підхід, але я вважаю, що людині потрібно як мінімум 3 роки для того, щоб вона влилася в компанію. Наступні 2-2,5 роки вона показує свої лідерські і професіональні та особистісні якості. Гарним керівником можна стати не раніше ніж за 8 років праці в компанії. Це довгий шлях, і потрібно пройти всі фільтри для того, щоб наблизитись до управління в компанії.

Про участь в операційному управлінні

Я повністю занурений в операційну діяльність і за мною — контроль за виробництвом і продажі. Це дві основні ланки, які між собою завжди конкурують. А оскільки наша продукція представлена в багатьох країнах світу — від Америки до Європи і Японії, я присутній на всіх великих міжнародних конференціях для того, щоб розуміти, що відбувається, куди інвестувати.

У кожного топменеджера на це є своя думка, тому для правильного прийняття рішення я маю бути зануреним в операційну діяльність. Адже ти відповідаєш за те, що відбувається у твоїй компанії. Тим більше, коли компанія швидко росте. Тому не треба скидати з себе відповідальність на когось.

Звичайно, потрібно дослуховуватись до думки людей, яким ти довіряєш. Але демократія в компанії не завжди є правильним рішенням. Всі хочуть демократії в компанії, а жити, як в Дубай, там де демократії немає.

Тарас Барщовський з пляшкою соку Galicia
Тарас Барщовський

Про складнощі виходу на інші ринки

Хто хоче: стукайте і вам відкривають. Для того, щоб продавати свою продукцію, потрібно прикласти до цього багато зусиль. Ми продаємо свою продукцію в багаті країни, адже в бідних соки не є продукцією першої необхідності. А багатому завжди складніше щось продати. Наприклад, якщо ти хочеш працювати на ринку Японії, як це робимо ми, ти повинен з ними «танцювати» п’ять років, а вже коли вони тобі почнуть довіряти, тільки тоді буде партнерство.

Про відкриття ринку землі

Я однозначно за відкриття ринку землі. Україна — одна з небагатьох країн світу, де немає ринку землі. Але є дуже багато запитань до того, як її будуть продавати. Реформу потрібно направляти на малих фермерів із земельним банком до 1 тис. га. Тоді це дасть поштовх для розвитку українського села, невеликих регіонів. Вони стануть багатшими, створять робочі місця, заробітчани зможуть залишитися і працювати в Україні. На прикладі своїх компаній я бачу, як люди повертаються або зовсім відмовляються їхати на заробітки.

Про інвестиції в сільське господарство

У сільське господарство потрібно інвестувати завжди, попри кризи. Адже воно не розуміє, криза то чи ні. Все проходить, а от час буде втрачено. Тому з нашою землею, з нашими можливостями і нашим місцем в Європі однозначно потрібно інвестувати в сільське господарство.

Про банківське фінансування

Якби банки в Україні давали більше коштів малому і середньому бізнесу, а не на цінні папери, бізнес би легше переживав кризи.

Про бізнес-гуру

Якщо взяти трьох з найвідоміших підприємців — Генрі Форда, Стіва Джобса та Ілона Маска, то вони нічим один від одного не відрізняються. Всі — трудоголіки, закохані у свою справу і занурювались/занурюються у всі деталі свого бізнесу. Адже чудес не буває: якщо ти не розумієш від початку до кінця процес виробництва своєї продукції, ти ніколи не досягнеш успіху.

Найкраще використовувати чужий досвід, але в мене так не виходить. Найдорожче, що у нас є — це наш досвід.

Про правила успіху для підприємців

Ти повинен любити свою справу і пам’ятати про те, що не можеш скинути з себе відповідальність на когось іншого.

Постав зранку задачу, а ввечері перевір її. Якщо ти будеш відкладати перевірку, той, кому поставлена задача, розслабиться, і не буде робити її.

Контролюй всі процеси і фінанси. Це важливо для розвитку твого бізнесу.

Про освіту дітей

Чому в Лондоні, крім англійської мови, навчать мою дитину? Нічому. Мої діти з 12 років їздили на канікули в різні школи Лондона для того, щоб вивчити мову. Якщо дитина буде вчитися в Лондоні, а потім працювати в Україні, то їй доведеться поміняти свідомість і зрозуміти, що в Україні все влаштовано по-іншому. Теж саме стосується і Польщі. Якщо ти хочеш працювати в Україні, значить, вчитися потрібно в Україні. Теорія повинна перетинатися з практикою. Інакше це нуль ефекту.

Про задоволення життям

Як ти можеш бути не задоволений тим, що ти розвиваєш великий бізнес в тому місці, де ти народився? Так як це роблю я. Класно, коли у твоїй команді працюють твої однокласники, коли 70% людей з твого села, працює у тебе на підприємстві. І я цим дуже задоволений.

Про щастя

Якщо твоя робота і твоє хобі — це одне ціле, значить, ти щасливий.

Треба бути сильнішим, шукати кращі можливості і конкурувати.

Джерела: цитати з виступів на Agribusiness Wisdom Summit, онлайн-марафоні Big Money та інтерв’ю НВ